Friss

Elkerülendő hibák a marketing-szövegírásban

Több továbbképzésen is részt vettem, és lelkesen használom a marketing szövegíró tudásom. Viszont azt tapasztaltam, hogy egy-egy marketing fogás bármilyen hatékonynak látszik, mégis inkább menekülésre ösztönzi az olvasót.

Jómagam annak az elvnek a mentén haladok a szövegírásban, hogy: Nem teszek olyat az olvasókkal, amitől olvasóként az én hajam is égnek áll.

Tapasztalatom szerint néha egy-egy marketing-szövegírást alkalmazó cég, vagy vállalkozó, átesik a ló túlsó oldalára. Ha elsőre sikerült is felkelteniük az olvasók figyelmét, elfelejtették, hogy az érdeklődőt nem elég megszerezni, őket meg is kell tudni tartani. Bár nem minden áron.

Két példát mesélek el nektek. Mindkét esetben ordító hibát követett el a projekt létrehozója, mert olvasóként inkább elmenekültem tőlük.

Blogbejegyzések esetén előfordul, hogy nemcsak a címsor, de a cikkben lévő tartalom sem fedi a valóságot. Egy amatőr blogíró példáját mesélem most el neked:

Egy alkalommal a közösségi oldalon osztott meg valaki egy lélektannal foglalkozó cikket, amelynek nemcsak a címe, de a tartalma is egy rózsaszín képet festett az olvasók elé. A baj csak az volt ezzel a cikkel, hogy egy sor sem volt igaz belőle. A szakmabeliek sorra írták a cáfolatot a közzétett bejegyzés alá, hogy a cikkben szereplő dolgokat nehogy elhiggyék a naivak. Emellett pedig az olvasók nagy része is felháborodott a kattintásvadász cikken.

Kíváncsiságból átkattintottam a szerző blogjára, elolvastam egy általa írt másik cikket, és abban a másik írásban teljesen ellentétes információk szerepeltek, mint amit a közösségi oldalra kitett. Ezzel a húzással ugyan elért egy bizonyos aktivitást a közzétett bejegyzéssel kapcsolatban, szakmailag viszont pillanatok alatt hitelét vesztette. Nemcsak a szakmabeliek, de az olvasók nagy része is felháborodott azon, hogy a szenzációhajhász cikket csak mágnesként használta a szerző.

Lehet, hogy sok volt a kattintás, de legalább annyian pártoltak el a cikk szerzőjétől.

A másik hiba, amit elkövetett a blog szerzője, hogy néhány más módszerrel dolgozó kollégáját megpróbálta kóklerként feltüntetni. Ezzel csak tetézte az amúgy is égbekiáltó hibát, és ilyenkor ne csodálkozzon a szerző, hogy jogosan elpártoltak tőle.

Ő is érezte, hogy nagyot hibázott, mert próbált jó fej lenni a Facebook-os csoportban, de erre már elég gyéren reagáltak a tagok.

 

A másik sztorit egy marketinges cég hírlevelei kapcsán hírlevelesként éltem át.

Jómagam is tisztában vagyok a marketing-fogásokkal, és folyamatosan képzem magam. Viszont az egyik marketinges cég hírlevelénél, amelyre feliratkoztam, azt tapasztaltam, hogy a hírlevélről való leiratkozáskor a hírlevelesek  türelmével játszanak.

Ez esetben én voltam a hírlevelet járató ügyfelük. Egy ideig lelkesen olvastam a hírlevelüket, sőt még egy hasznos könyvet is megrendeltem tőlük.

Aztán egy nap úgy döntöttem, elég hírlevelet kaptam már tőlük, és rákattintottam a bolha betűkkel írt szövegre, miszerint ha oda kattintok, azzal leiratkozom a hírlevelükről.

Kattintottam.

Kattintás után a következő landing oldal jelent meg:

“Te most leiratkoztál az X kampányunkról.

Továbbra is fogod kapni az:

oktató hírleveleket

X.Y. információkat”

  • Hogy mi??!! Nem lehet normálisan leiratkozni a hírlevélről?

Arra vonatkozóan pedig még icipici betűkkel sem találtam semmilyen linket, ami a teljes leiratkozást szolgálta volna.

Felháborodottan kikutattam egy régebbi e-mailjük után, amiben szintén pirinyó betűkkel ott volt egy másik link a hírlevél leiratkozáshoz.

  • Addig fogom keresni a jó linket, amíg teljesen leiratkozom – hoztam meg a döntést, immár türelmetlenül.

Erre is rákattintottam.

Kattintás után megjelent egy másik oldal, ami már reményt keltett bennem, hogy végre megszabadulok ezen marketingesek hírlevelének fogságából. Viszont ez az oldal sem volt szimpatikus a számomra, mert ezen az oldalon olyan szöveg szerepelt, miszerint:

„Jól meggondoltad, hogy leiratkozol a teljes hírlevélről? Mert ha ezt megteszed, többet már nem iratkozhatsz fel a hírlevelünkre!”

  • Mi van?! Na épp ezért nem akarok soha többé feliratkozni hozzátok! – mormoltam magamban dühösen, és rákattintottam a leiratkozom gombra. Azt hiszem ez után már semmilyen oldal sem jelent meg. Mindenesetre elégedetten nyugtáztam, hogy – bár sok munkámba került – sikerült megszabadulnom ezektől a piócáktól.

Eltelt – teljes nyugalomban – kb. egy hét, amikor meglepve láttam, hogy hírlevél érkezett azon „kedvenc” marketinges cégtől, akiknek a hírleveléről kb. egy hete bonyolult módon elvileg sikerült leiratkoznom.

  • Mit képzelnek ezek? Hogy lehetnek ilyen erőszakosak? – gondoltam felháborodottan.

Majd hírlevelüket gyorsan megnyitottam, hogy mielőbb megszabaduljak tőlük. Már rutinosan kattintottam a leiratkozás linkre, és kíváncsian vártam, milyen oldal jelenik meg. Volt egy olyan érzésem, hogy megint egy türelemjátékba csöppenek. (Az alábbi szöveget nem szóról szóra idézem, mert nem szeretnék senkit sem reklámozni.)

Kattintás után ez jelent meg:

„Válassz az alábbiakban miről szeretnél leiratkozni:

  • ilyen-olyan blogértesítő
  • kampány
  • x.y. információk
  • Szeretnék leiratkozni a teljes hírlevélről.”

Naná, hogy azt választottam, hogy a teljes hírlevélről szeretnék leiratkozni.

Kattintás a gombra, majd megjelent az értesítő oldal, ami arról szólt, hogy kapom a hírlevelet azzal kapcsolatban, amit az előbb bejelöltem.

  • Ez most egy vicc? Ha nem tudnám, hogy itthon ülök, azt hinném, hogy valami kandi kamerás sorozatban szerepelek. – gondoltam reményvesztetten.

Ezután kikerestem a példában említett cég ügyfélszolgálatának e-mail címét, és írtam nekik egy szívhez szóló levelet arról, hogy töröljenek a hírlevél rendszerükből.

Reménykedem, hogy most már végleg megszabadultam tőlük.

Ui: Igen tudom: Marketing szempontból a leiratkozáskor megjelenő landing oldalon érdemes elkérni a hírleveles véleményét miért iratkozik le, és egyéb pici marketingfogás még elviselhető. Viszont, ne keserítsd meg hírlevelesünk életét azzal, hogy mindenféle furfangos megoldással pióca módjára ragaszkodunk hozzájuk. Mert ez esetben az esélyét is eljátszod annak, hogy akár később megint a hírlevelesed, vagy akár az ügyfeled legyen.

Vagyis tartózkodj az olyan marketing megoldásoktól, amikor az ügyfeled már rabságban érzi magát. Nyilván senki sem szereti, ha ráakaszkodnak, mert ilyenkor inkább menekülésre fogja.

Mi a szövegírásban:

  • hitelesek vagyunk,
  • kerüljük a pióca-effektust (lásd fenti hírlevél példa)
  • figyelembe vesszük az olvasók nézőpontját is

 

 

  • Facebook
  • Google+
  • LinkedIn
  • Flickr